Daňová uznatelnost darů
Potvrzení o poskytnutých darech pro daňové účely za rok 2024 si můžete stáhnout ve svém Andělském účtu (k dispozici bude od prvního lednového týdne), současně budou odeslána na e-maily všech zaregistrovaných Dobrých andělů do poloviny ledna 2025. Pro uznání potvrzení příslušným finančním úřadem je potřeba, aby vaše identifikační údaje byly správné a úplné (jméno a příjmení, příp. i datum narození, adresa trvalého bydliště, u firem kromě názvu sídlo a IČO). Jestliže potřebujete své údaje změnit, prosím, upravte si je ve svém Andělském účtu, kde si můžete také zobrazit náhled, nebo nám napište na [email protected]. Jestliže potvrzení nevidíte ve svém Andělském účtu, prosím, obraťte se na nás také. Děkujeme!
Do roku 2021 jsme zasílali všem Dobrým andělům, kteří neměli platnou e-mailovou adresu, potvrzení automaticky poštou. Z důvodu vysokých poštovních nákladů od 1. 1. 2022 zasíláme potvrzení poštou pouze na vyžádání. Děkujeme za pochopení.
Základní podmínky daňové uznatelnosti bezúplatných plnění si můžete ověřit v tabulce:
Daňové podmínky | Minimální hodnota daru | Minimálně za rok | Až do výše (za rok) |
---|---|---|---|
Fyzické osoby (zaměstnanci; OSVČ atp.) | není určena | 1000 Kč | 15 % základu daně |
Právnické osoby | 2000 Kč*) | 2000 Kč | 10 % základu daně |
*) Částku 2000 Kč lze uhradit i postupně ve splátkách dle darovací smlouvy.
Detailnější informace o možnostech daňového uplatnění darů jsme pro vás sepsali níže. Kliknutím na tlačítko se přesunete do příslušné sekce. Naší činností nicméně není a nemůže být daňové poradenství, proto se, prosím, v případě dalších dotazů neváhejte obrátit na své účetní či daňového poradce, děkujeme za pochopení.
Nejčastější otázky a odpovědi
Potřebuji na svém potvrzení pro daně upravit některý z mých údajů, jak mám postupovat?
Nejjednodušší cesta je přihlásit se do svého Andělského účtu, zde si své údaje upravit a požádat o vystavení opraveného daňového potvrzení. Pokud je to pro vás příliš složité, napište nám odpověď na e-mail s původním daňovým potvrzením a v ní specifikujte, co máme opravit. Provedeme úpravu za vás. V tomto případě prosím dbejte, aby požadavek na opravu přišel ze stejného e-mailu, který u nás máte zaregistrovaný. Z jiného e-mailu jej přijmout nemůžeme. Je to jedna ze zásad, kterou striktně musíme uplatňovat nejen pro vaši bezpečnost, ale zejména pro ochranu vašich osobních údajů, které spravujeme.
Je činnost Dobrého anděla uznatelnou?
Podle Zákona o daních z příjmů si fyzické i právnické osoby mohou uznat poskytnuté bezúplatné plnění (mimo jiné) právnickým osobám se sídlem na území členského státu Evropské unie právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek. Nadace Dobrý anděl má povolenou veřejnou sbírku u Magistrátu Hlavního města Prahy, všechny přijaté příspěvky od Dobrých andělů předává dále rodinám s dětmi, které postihlo vážné onemocnění. Proto se dá říci, že poskytnuté bezúplatné plnění je bez výhrad daňově uznatelné. Ovšem, každý dárce, může uplatnit poskytnuté bezúplatné plnění pouze za určitých zákonem daných podmínek.
Jak bude poskytnutí daru prokázáno?
Nadace Dobrý anděl vystaví do 20. 1. daného roku všem dárcům - Dobrým andělům - potvrzení o přijatém bezúplatném plnění za zdaňovací období roku předchozího (tj. o částkách, které dorazily na její sbírkový účet do 31. 12. předchozího roku), tato potvrzení budou odeslána elektronickou cestou na e-mailové adresy všech Dobrých andělů. Výjimku tvoří pouze taková bezúplatná plnění, která přišla anonymně, tj. bez registrace do systému. Takováto potvrzení můžeme zaslat až po identifikaci osoby dárce. Pokud je osoba dárce identifikována pouze e-mailovým kontaktem, je potvrzení o poskytnutí bezúplatného plnění z pohledu finančního úřadu neuznatelné. V takovýchto případech je nutné, aby osoba dárce vyplnila své identifikační údaje (jméno a adresu) ve svém Andělském účtu a požádala o vystavení nového potvrzení na e-mailové adrese [email protected].
Proč mi zasíláte potvrzení pouze v PDF souboru?
Každý Dobrý anděl obdrží své daňové potvrzení na Andělský účet v prvním týdnu ledna automaticky, okamžitě si jej může stáhnout. Většinou jej přímo zasílá svému zaměstnavateli nebo do účetního oddělení. Ty následně podávají veškerá podání Finančnímu úřadu rovněž elektronicky. V tomto řetězci událostí se nejlépe osvědčuje mít již první doklad v elektronické podobě. Nadace Dobrý anděl vystavuje v lednových dnech takovýchto potvrzení cca 100 tis. a není v jejích fyzických ani finančních možnostech zasílat potvrzení poštou. Jednotlivé žádosti Dobrých andělů o zaslání poštou jsme samozřejmě schopni do pár dnů od požádání vyřídit. Stačí nám poslat požadavek e-mailem na podpora@dobryandel.cz, v něm prosím specifikujte své Andělské číslo nebo pokud jej neznáte, tak podrobněji jméno a příjmení, adresu nebo případně i číslo účtu, ze kterého příspěvek zasíláte.
Proč mi zasíláte potvrzení do e-mailu, i když jej nepotřebuji?
Potvrzení pro daňové účely zasíláme každému dárci bez jeho nutnosti o potvrzení požádat, přestože podle zákona je naší povinností potvrzení vystavit až poté, co o něj Dobrý anděl požádá. Považujeme však za vstřícnější jej každému dárci poslat automaticky, bereme to jako součást poděkování za jeho podporu a pomoc.
Chtěli jsme se též vyhnout situaci, kdy se přetíží naše komunikační kapacity v době, kdy se na nás obrátí větší množství Dobrých andělů s žádostí o potvrzení. Tyto kapacity tak můžeme alokovat pro ty Dobré anděly, kteří potřebují na svém potvrzení změnit své údaje, ať už proto, že se přestěhovali, nebo změnili příjmení.
Jak je to s uznatelností elektronicky nebo fyzicky vystavených dokladů?
Forma, jakou vám můžeme potvrzení o bezúplatných plněních vystavit, vychází z platných direktiv EU, v české legislativě je odráží zákon o účetnictví, o DPH a další. Na přelomu prvního desetiletí byla zavedena tzv. rovnocennost dokladů v tištěné a elektronické podobě. V roce 2013 přišlo ještě další zjednodušení, kdy zanikla výslovná povinnost elektronických podpisů nebo značek (nově pečetí) či speciálních datově předávaných dokladů.
Podle aktuální právní úpravy, subjekty, které doklad vystavují, zodpovídají za jejich věrohodnost, která se dá prokázat tzv. auditní stopou. Pokud by nás jakýkoliv z finančních úřadů vyzval k prokázání údajů na potvrzení, můžeme poskytnout podklady jak z našeho vnitřního účetního systému, tak výpisy z příslušného sbírkového bankovního účtu, které všechny transakce jednoznačně prokazují.
Rozhodli jsme se, ač nás k tomu zákon nenutí, s platností od roku 2016 podepisovat všechna v PDF vystavená daňová potvrzení elektronickým podpisem formou kvalifikovaného certifikátu s ohledem na stoupající podíl dárců, kteří podávají svá daňová přiznání elektronicky.
Co mám dělat, pokud žiji v zahraničí?
Pokud jste dárce, daňový resident jiného státu EU nebo mimo EU, poté je nutné, abyste uznatelnost darů řešili se svým daňovým poradcem.
Uznatelnost bezúplatných plnění - darů - závisí na specifické situaci každého dárce, nadace tedy nemůže zaručit uznatelnost v každém konkrétním případě. Přesto věříme, že v naprosté většině situací si budou dárci moci svá bezúplatná plnění odečíst ze základu daně.
Informace pro fyzické osoby
Pokud jste dárce fyzická osoba (zaměstnanec, OSVČ atp.), záleží na úhrnné výši všech darů všem charitativním organizacím a na výši vašeho daňového základu. Bezúplatná plnění budou uznatelná, pokud jejich hodnota tvoří alespoň 2 % ze základu daně, anebo činí alespoň 1000,- Kč. Celkem lze odečíst nejvýše 15 % základu daně.
Prakticky to znamená, že pokud máte na potvrzení částku 1000,- Kč a více, nemusíte ověřovat, zda jsou to alespoň 2 %, pouze ověříte, že úhrnná hodnota darů nepřesahuje 15 % základu daně.
Pro zaměstnance platí, že podání daňových přiznání většinou nahrazují tzv. „vyúčtováním daně z příjmů ze závislé činnosti“, vše potřebné za vás podává vaše mzdová účetní a doklady o výši bezúplatných plnění jednoduše předáte do mzdové účtárny společně s ostatními podklady (např. potvrzení o zaplacených úrocích, o zaplaceném pojistném na životním pojištění nebo o důchodovém připojištění). To ale neplatí pro zaměstnance, kteří mají zároveň jiné příjmy, např. z nájmu nebo z kapitálového majetku, nebo kteří současně mají živnostenský list či podnikají podle jiných právních předpisů. Tito musí podávat daňové přiznání.
Pokud si děláte přiznání k daním z příjmu sami, pak si výši poskytnutých bezúplatných plnění uplatňujete v tomto přiznání a potvrzení dokládáte jako přílohy pro váš místně příslušný finanční úřad. V dnešní době již většinou elektronicky přes portál Daňové správy.
Základ daně bývá u zaměstnanců vypočten mzdovou účetní v rámci vyúčtování daně, u fyzických osob podávajících daňové přiznání se vychází při jeho výpočtu ze zákona. Naší činností není a nemůže být daňové poradenství, proto vám můžeme pouze poradit obrátit se na účetní firmu nebo daňového poradce, pokud si se stanovením základu daně nevíte rady. Děkujeme za pochopení.
Informace pro právnické osoby
Dárci právnické osoby si mohou uplatnit bezúplatné plnění od částky 2000,- Kč, max. do výše 10 % základu daně sníženého podle §34 Zákona o daních z příjmu. Všechna bezúplatná plnění za daný kalendářní rok, každý jednotlivý dar musí být alespoň v hodnotě 2000,- Kč, ale může být dle darovací smlouvy poskytnut v jednotlivých nižších splátkách.
K uplatnění darů dochází na základě předaných potvrzení o bezúplatných plněních (případně darovacích smluv, pokud si je dárce, Dobrý anděl, vyžádá). V těchto případech, vzhledem ke komplikovanému výpočtu základu daně, uplatňuje bezúplatná plnění účetní firma nebo častěji daňový poradce při sestavení přiznání k dani.
V roce 2023 byl v souvislosti s výše uvedený ustanovením vydán pokyn GFŘ D-59, který uvádí na příkladech situace, ve kterých přestože dochází k poskytování pravidelných částek, které jsou jednotlivě nižší než 2000,- Kč, umožní právnické osobě si celkově bezúplatná plnění uplatnit, pořád však platí limit minimálně 2000,- Kč na dar jedné charitativní organizaci za celý kalendářní rok.
Z pokynu GFŘ vyplývá, že dárce, Dobrý anděl, právnická osoba poskytující nám pravidelné příspěvky do částky 2000,- Kč měsíčně, které v součtu za jeho účetní období (většinou kalendářní rok) přesáhnou zákonný limit 2000,- Kč, by se na nás měl obrátit s žádostí o vystavení darovací smlouvy na dar poskytovaný ve splátkách. Učinit tak můžete kdykoliv pomocí e-mailové komunikace na e-mail: podpora@dobryandel.cz. Darovací smlouvu po podání požadavku sepíšeme a vystavíme co nejdříve, většinou v řádu několika málo dnů.
Naší činností není a nemůže být daňové poradenství, proto vám můžeme pouze poradit obrátit se na účetní firmu nebo daňového poradce, pokud si se stanovením základu daně nevíte rady. Děkujeme za pochopení.
Výtažek z GFŘ D-59:
K § 20 odst. 8:
- Od základu daně lze odečíst hodnotu poskytnutých bezúplatných plnění v tom zdaňovacím období, ve kterém byla prokazatelně poskytnuta.
- Za bezúplatná plnění (např. dary), jejichž hodnotu lze odečíst od základu daně, se považuji i nepeněžní bezúplatná plnění včetně služeb, která se ocení, pokud není známa jejich cena, cenami v souladu s oceňovacím zákonem, a u ostatního majetku účetní hodnotou, a to včetně daně z přidané hodnoty, kterou je plátce povinen odvést. Pokud již byla hodnota bezúplatně poskytnutého výkonu - služby zahrnuta do daňových výdajů, je nutno upravit daňové výdaje.
- Poskytnutá bezúplatná plnění (např. dary) prokáže poskytovatel dokladem, ze kterého musí být patrno, kdo je příjemcem bezúplatného plnění, hodnota bezúplatného plnění, předmět bezúplatného plnění, účel, na který bylo bezúplatné plnění poskytnut, a datum poskytnutí bezúplatného plnění. V případě, že 10 % snížení základu daně činí méně než 2 000 Kč, bude při splnění podmínky minimální hodnoty bezúplatného plnění 2 000 Kč odpočítána pouze částka předtavující 10 % základ daně. Při posuzování minimální výše hodnoty daru je nutné přihlédnout ke způsobu darování.
Příklad:
- Právnická osoba darovala neziskové organizaci v jednom zdaňovacím období každý měsíc částku 200 Kč na humanitární účely (celkem 12 darů ve výši 200 Kč). Přestože v úhrnu za zdaňovací období je splněna podmínka minimální darované částky 2 000 Kč (celkem byla darována částka 2 400 Kč), vzhledem k tomu, že se jednalo o 12 darů, nelze tato plnění odečíst od základu daně, protože není splněna zákonná podmínka minimální hodnoty jednotlivého poskytnutého daru, která činí 2 000 Kč.
- Právnická osoba se smluvně zavázala darovat neziskové organizaci 2 400 Kč na humanitární účely, a to ve splátkách, každý měsíc částku 200 Kč (celkem 12 splátek ve výši 200 Kč). Protože se jedná o jeden dar (byť hrazený ve splátkách) lze částku poskytnutou v daném zdaňovacím období odečíst od základu daně.